רוטר
05.10.2024
רוטר
בחזרה לבית המדרש

מכתב יומי מהרבי - עיצה לחיים. *טיפול אישי!*

10
התראות
*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*

קטעים מתוך מכתב כללי מהרבי מליובאוויטש לקראת ראש השנה, על הדגש על תיקון עניני הפרט בימים הנוראים:

...בצער חייב להיאמר, כי מסבות שונות, היו שנים ומקומות בהם לא נוצלה, במדה הראויה, ההתעלות הרוחנית של ראש השנה ועשרת ימי תשובה. הימים הנוראים עברו ובמספר קהלות ויחידים, התנדפה התרוממות הרוח ולא הורגשה ההשתנות לטובה המצופה מכל יהודי, איש או אשה, בחיים האישיים היום יומיים וכתוצאה מכך, חסרה גם ההטבה בחיים החברתיים.

אחת הסבות העיקריות לכך היא שהתעלות והתרוממות הרוח של הימים הנוראים אינן מנוצלות בצורה שתחייב את האדם עצמו, כי אם, לענינים הנוגעים לאחרים. לעתים לא רחוקות, מנוצלים ימים אלו לנושאים כלליים ובעיות עולמיות - ב"קריאות" שאינן מחייבות איש בכלל ובודאי לא בד' האמות העצמיות. דרך זו "משביעת רצון" כולם וניתן למצוא לה גם "צידוק" מתאים שכן, חג ראש השנה מקיף את הבריאה כולה ואין בעולם מחסור בענינים כלליים "גדולים" הדורשים הטבה או שינוי.

והרי, הדבור, ההתלהבות וקבלת החלטות תקיפות בבעיות עולם כה "נעלות" (שברוב המקרים אין למחליטים כל השפעה בנידון) – משמשים לאמתלא נוחה ו"נאה" עבור אי נתינת מלוא תשומת הלב, ההכרחית וחיונית, לחשבון הנפש האישי ולחיים היום יומיים העצמיים (מקום בו יש מלוא ההשפעה להחלטות).

שלילת דרך זו מתבטאת גם במצות תקיעת שופר, שהיא המצוה המיוחדת של חובת היום בראש השנה: אין כאן הרכב של מספר כלי זמר, כי אם דוקא כלי בודד ואף הוא אינו מכשיר מוסיקלי משוכלל המבצע יצירות מוסיקליות יוצאות מן הכלל. השופר הוא דוקא קרן פשוטה של בהמה ו"כל הקולות כשרים בשופר".

השופר מלמד, כי תשומת הלב חייבת להיות מוקדשת, עובר לכל, ליחיד ול"אני" וכי, הדגש צריך להיות מושם על הבאת קדושה אפילו בענינים פשוטים ורגילים של חיי יום יום – ורק אחר כך, בחיים החברתיים של היחיד בתור חלק מן הצבור וכן הלאה.

ויהי רצון, יתן ה', שכל יהודי איש או אשה - וביחוד המנהיגים הרוחניים - ינצלו את השעות הקדושות והתעוררות הנשמה של הימים הנוראים, לא עבור בעיות עולם ומדינה כלליות (שכל כמה שתהיינה חשובות – אינן מעניני ראש השנה ועשרת ימי תשובה, לא ליחיד ולא לצבור) כי אם, עבור הקריאה הדחופה של ימי ראש השנה: שתמליכוני עליכם, לקבלת הקב"ה למלך, מלך על כל אחד ואחד וההמשך שלה – הקריאה לתשובה תפלה וצדקה, דברים שביצועם חייב להתחיל, על-ידי כל אחד, בו וממנו ואחר כך – מסביב לו, בקהלתו והלאה.

ושההתעוררות הרוחנית והתחיה של ימים אלו יאירו ויקיפו את כל ימי השנה ויביאו לקשר מעמיק יותר של כל יהודי עם הקב"ה, קשר שיתבטא בחיי יום יום בהתאם לתורה האלקית ולמצוות האלקיות. השינוי לטובה בחיים הרוחניים יביא ודאי שינוי לטובה בחיים, הגשמיים, שתהא שנה מבורכת בכל המובנים.

בברכת כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה מתוקה בטוב הנראה והנגלה.

מקור: תרגום מאגרות קודש חכ"ב ע' תקי ואילך
1 תגובותמיון לפי