רוטר
08.10.2024
רוטר
בחזרה לסקופים

כך ישראל ניטרלה את דרג הבניים בחיזבאללה. (מורחב)

3932,352
התראות
הפיצוצים של מכשירי ביפר אלחוטיים ניידים על ידי אנשי חיזבאללה עדיין מעלים שאלות רבות לגבי מקורם, שיטת הפיצוץ וסלי האספקה ​​שלהם.

דיווח של העיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט" חשף פרטים חדשים על פיצוצים של מכשירי הביפר האלחוטיים ניידים על ידי אנשי חיזבאללה, ותיאר זאת כ"פעולה מודיעינית שבוצעה על ידי המוסד הישראלי כדי לחדור למפלגה".

בעיתון האמריקני הסבירו כי המוסד פעל לספק לאנשי חיזבאללה אמצעי תקשורת נפיצים, וציין כי שירות הביון הישראלי הצליח, באמצעות תכנון קפדני לאורך שנים וטכנולוגיה מתקדמת, להטמין פצצות זמן בידי המפלגה.

הדו"ח קבע כי לפני שנתיים הוגשה הצעה לחיזבאללה לגבי מכשיר ביפר מסוג Apollo AR924, מכיוון שהוא מתאים לצורכי התקשורת בין הגורמים המרווחים שלו, למרות שזה מכשיר מגושם משהו, הוא יציב מיועד לעמוד בתנאי שדה הקרב, עמיד במים, בעל סוללה ענקית שיכולה לפעול במשך חודשים ללא צורך בטעינה, ואינה ניתנת למעקב על ידי המודיעין הישראלי.

היא ציינה כי "מנהיגי חיזבאללה כל כך התרשמו מהמכשירים האלה שהם קנו 5,000 מהם, והחלו להפיץ אותם ללוחמים בינוניים ולאנשי תמיכה בפברואר האחרון".

מהעיתון נמסר כי המידע הכלול בדיווח, כולל פרטים חדשים, מבוסס על ראיונות עם גורמי ביטחון, פוליטיקאים, דיפלומטים ישראלים ואמריקאים, וכן גורמים לבנונים ומקורבים לחיזבאללה, שכולם דיברו בעילום שם על התוכנית נמשכה שנים, החל במטה המוסד.

"עוצב על ידי המוסד... והורכב בישראל."

לפי גורמים ישראלים ואמריקאים מיודעים, הרעיון ל"מבצע ביפר" עלה ב-2022, וחלקים מהתוכנית החלו להתגבש יותר משנה לפני התקפת חמאס באוקטובר האחרון על דרום ישראל, וזו הייתה תקופה שקטה יחסית גבולה הצפוני של ישראל עם לבנון.

העיתון מסר, בצטט מקורותיו, כי "המוסד פעל במשך שנים לחדור לחיזבאללה באמצעות מעקבים אלקטרוניים וסוכני גיוס, ועם הזמן הבינו ראשי המפלגה את פגיעותה של הקבוצה למעקב והסתננות ישראלית, עד כדי חשש שאפילו רגילים טלפונים סלולריים היו הופכים למכשירי ציתות".

לדברי הגורמים, "הרעיון של הביפר נולד על בסיס עיקרון זה, כאשר חיזבאללה חיפש רשתות אלקטרוניות חסינות מפני פריצה להעברת הודעות, והמוסד הגה את הרעיון לדחוף את הארגון לרכוש מכשירים שנראו אידיאליים למשימה זו, שהיה הציוד שתוכנן על ידי המנגנון הישראלי עצמו, והוא הורכב בתל אביב.

שלב ראשון


השלב הראשון של התוכנית, שהיה מכשירי תקשורת הרדיו ה"מולכדים", החל לחדור ללבנון על ידי המוסד לפני כמעט עשור בשנת 2015. המכשירים הכילו סוללות גדולות, חומרי נפץ חבויים ומערכת שידור שהעניקה לישראל גישה מלאה ל... תקשורת חיזבאללה.

העיתון ציטט את הגורמים שאמרו: "במשך 9 שנים הישראלים הסתפקו בצותת לחיזבאללה, תוך שמירה על האפשרות להפוך מכשירי רדיו לפצצות בכל עת, אבל אז הגיעה הזדמנות חדשה: מכשיר רדיו קטן מצויד בעוצמה חזקה. חומרי נפץ, ובפרדוקס שלא הובהר עד כמה חודשים לאחר מכן, חיזבאללה שילם כספים עקיפים לישראלים עבור הפצצות הקטנות שהרגו ופצעו את חבריו".

מכיוון שמנהיגי חיזבאללה היו מודעים לכוונת ה"חבלה הפוטנציאלית", אי אפשר היה שהביפרים יגיעו מישראל, ארצות הברית או כל בעל ברית ישראלי אחר, ולכן, בשנת 2023, המפלגה החלה לשקול הצעות לרכישת כמויות רבות מהמכשירים הללו נושאים את המותג "אפולו", שהוא מותג טייוואני, ובעל קו ייצור המופץ ברחבי העולם ללא כל קשר ברור לאינטרסים ישראלים, והגורמים אמרו כי "החברה הטייוואנית לא הייתה מודעת לתוכנית".

הצעת המכירה הגיעה מפקיד שיווק מהימן של חיזבאללה עם קשרים עם אפולו, שפקידי זהות או לאום שלו סירבו לחשוף, היה נציג מכירות לשעבר במזרח התיכון של החברה הטייוואנית והיה בעל רישיונות למכור מכשירי זימונית The Apollo. ומתישהו בשנת 2023, הציע לחיזבאללה עסקה לרכישת אחד מהמוצרים שהחברה שלו מוכרת, ה-AR924 החזק והאמין.

חומר נפץ רב עוצמה בתוך הסוללה".

גורם ישראלי הבקיא בפרטי המבצע אמר: "הפקיד הנ"ל היה זה שתקשר עם חיזבאללה, והסביר להם מדוע המכשיר עם סוללה גדולה יותר טוב מהדגם המקורי", והוסיף כי "בין היתרונות העיקריים של מכשיר ה-AR924 הוא שניתן לטעון אותו באמצעות כבל."

כפי שהתברר, הייצור בפועל של המכשירים הוצא במיקור חוץ, ו"לאנשי השיווק לא היה כל ידע על התהליך, וגם לא הייתה מודעת לכך שהביפרים נערכו בפועל בישראל בפיקוח המוסד", לדברי גורמים.

המכשירים המיוחדים שהרכיב המוסד, שכל אחד מהם שוקל פחות מ-3 אונקיות, כללו תכונה ייחודית: תא סוללה שיכול להסתיר כמות קטנה של חומרי נפץ חזקים, לפי גורמים המכירים את התוכנית.

"בהישג הנדסי, רכיבי הפצצה הוסתרו בצורה כל כך קפדנית עד שכמעט ולא ניתן היה לזהות אותם, גם אם המכשיר היה מפורק", ציינו הגורמים הישראלים כי "חיזבאללה כבר פירק חלק מהמכשירים, ואולי בדק אותם עם צילומי רנטגן."

הגורמים הוסיפו, "ניתן היה לגשת למכשירים אלו מרחוק גם על ידי המוסד, שכן אות אלקטרוני משירות הביון עלול לגרום לאלפי מכשירים להתפוצץ בו זמנית, אך כדי להבטיח נזק מקסימלי, הפיצוץ יכול להתרחש גם באמצעות דו-שלבי מיוחד. הליך לצפייה בהודעות מאובטחות שהוצפנו.

"צריך ללחוץ על שני כפתורים כדי לקרוא את ההודעה", אמר אחד הפקידים, ובפועל זה אומר להשתמש בשתי הידיים.

גורם רשמי הוסיף כי בפיצוץ שלאחר מכן, המשתמשים יספגו כמעט בוודאות פציעה בידיים ובכך לא יוכלו להשתתף בלחימה.


רוב הגורמים הבכירים בישראל לא היו מודעים למבצע הזה, עד 12 בספטמבר האחרון, וגורמים ישראלים אמרו: "זה היום שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את יועציו המודיעיניים לקיים פגישה כדי לדון בצעדים אפשריים נגד חיזבאללה".
על פי סיכום הפגישה שקיימו שבועות לאחר מכן גורמים בעלי ידע, "בכירי המוסד סיפקו הצצה ראשונה לאחד המבצעים הסודיים ביותר של הסוכנות. עד אז הניחו הישראלים מטעני תקשורת נפצים בידיהם ובכיסם של אלפי לוחמי חיזבאללה. ."

גורמי מודיעין ישראלים דיברו גם על "תחושת החרדה המתמשכת שלהם עם הסלמת המשבר בדרום לבנון, שכן קיים סיכון גובר להתגלות חומרי נפץ, ושנים של תכנון קפדני והטעיה לא היו מביאים לכלום", לפי העיתון.

העיתון ציטט גורמים שאמרו: "התנהל ויכוח נוקב במערכת הביטחון הישראלית, שכן כולם, כולל נתניהו, הבינו שפיצוץ אלפי מכשירים עלול לגרום נזק חמור לחיזבאללה, אבל זה גם עלול להוביל לעורר תגובה אלימה מצדו של חזבאללה. המפלגה, לרבות... "זוהי פגיעת טילי תגמול מסיבית של מפקדיה שנותרו בחיים, עם אפשרות של איראן להצטרף לסכסוך".



היה ברור שיש כמה סיכונים", אמר גורם ישראלי אחד, כולל בכירים בצה"ל, הזהיר מפני אפשרות של הסלמה מלאה עם חיזבאללה, גם כשחיילים ישראלים ממשיכים במלחמה ברצועת עזה, אבל אחרים, בעיקר המוסד. ראה במבצע הזה הזדמנות לשנות את הסטטוס קוו "במשהו יותר אינטנסיבי".

גורמים אמריקנים אמרו כי ארצות הברית, בעלת בריתה הקרובה ביותר של ישראל, לא קיבלה מידע על מבצע פצצת הביפר או התלבטות פנימית אם יש לבצעו.

בסופו של דבר, נתניהו הסכים לבצע את המבצע, למרות שהוא עלול להסב נזק מירבי, ובמהלך השבוע שלאחר מכן החל המוסד להיערך לפוצץ גם את הביפרים וגם מכשירי הקשר שכבר הופצו. (חדשות אל-שרק)




https://www.lebanon24.com/news/lebanon/1257822/%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%A2%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF%D8%A9-%D8%B9%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%AC%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%AC%D8%B1-%D9%87%D9%83%D8%B0%D8%A7-%D8%AE%D8%B1%D9%82%D8%AA-%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87



39 תגובותמיון לפי
  • סוד הצלחה! לעבוד בשקט (גם לא לעדכן את ארצות הברית) רוב הגורמים הבכירים בישראל לא...
  • מחכה לסרט. לא ייאמן. דיברו על כך שאולי החיזבאללה עומד לחשוף את הסיפור, ולכן נוצר...
  • אז כל פעם שאמרו לצפת ועוד ישובים להישאר בקרבת מקלטים זה כי שמעו פקודות בקשר..מענ...
  • חיזבאללה שילם לישראל 1.2 מיליון דולר על הדבר הזה
    אי אפשר להמציא דבר כזה
  • מאז שגנץ עזב וגלנט חטף בראש, ביבי נראה בטוח יותר וישראל בהישגים דמיוניים. שרק ימ...
  • כך ישראל ניסרללה את דרג הביניים בחיזבאללה…
    אני חייב אופטיקאי.
  • הפרט הכי מטורף בסיפור הזה, שחיזבאללה שילם כסף לישראל כדי לפגוע בפעיליו... שום תס...
  • מישהו כתב ברשת אחמד אחראי הרכש של חיזבאללה:"לא יודע 250 לביפר זה יקר" איציק מהמו...
  • התמונה המפורסמת של הבחור שמת על האופנוע ונשען על הרכב כשהמותניים שלו מפוצצות מוכ...
  • הכי חשוב זה שלא עדכנו את גנץ ואייזנקוט, אחרת כולם היו שומעים על זה
  • כל הכבוד לכל אלו שעסקו בכך, זה היה מבצע שובר שיוויון ברמת התקיפה המקדימה במלחמת ...
  • סליחה שאני מקלקל, אבל: האם מכך נובע שלפני שנה ישראל כבר האזינה לאלפי שיחות של בכ...
  • מעניין אם הפצמרי''ת ידעה על זה- יכול להיות שיידעו אותה לגבי פיצוץ טלפונים סלולרי...