רוטר
08.07.2024
רוטר
בחזרה לסקופים

חדשות''שערי צדק'': תינוק בן חודשיים עבר צנתור מוח נדיר

84,247
התראות
התינוק, שסבל מדימום מסיבי במוח, עבר צנתור מוח דחוף והתגלה כי הוא סובל ממלפורמציה עורקית ורידית | לאחר 3 שבועות עבר בהצלחה צנתור מורכב לסגירת המלפורמציה באמצעות דבקים

תינוק בן חודשיים שסבל ממלפורמציה עורקית ורידית (AVM) עבר צנתור מוח טיפולי בניתוח נדיר שבוצע בבית החולים שערי צדק בירושלים. 2%-6% מהמקרים במחלה זו מסתיימים בדימום מוח.
התינוק הגיע לאחרונה לבית החולים לאחר שבכה ללא הרף וסבל מאי שקט במשך מספר ימים. במיון בית החולים אובחנה חולשה קלה מצד ימין וירידה תפקודית. לאחר שעבר בדיקות וסריקת CT ראש, התגלה שהוא סובל מדימום מסיבי בצד שמאל של המוח. בסריקת CT Angio, המכוונת לכלי הדם במוח, עלה החשד להתפתחות לא תקינה בקשר בין העורקים והוורידים במוח.

לאחר הערכה ניורוכירורגית במיון על ידי ד"ר גוסטבו רייז, מנהל יחידת ניורוכירורגיה ילדים, הוחלט על אשפוז דחוף בטיפול נמרץ ילדים בניהולו של ד"ר ז'אק בראון, וכבר למחרת בבוקר התינוק עבר צנתור מוח אבחוני דחוף בהרדמה מלאה והתגלה כי הוא סובל ממלפורמציה עורקית ורידית (AVM), חיבור מולד לא תקין בקשר בין העורקים לוורידים בצד שמאל של המוח.

"העורקים למעשה מספקים דם מחומצן לרקמות שונות בגוף, והוורידים מנקזים את הדם ללב", מסביר ד״ר ולדימיר בורודצקי, מצנתר מוח בכיר ומנהל שירות צנתורי שבץ ב"שערי צדק". "במקרה של התינוק, החיבורים לא היו תקינים ונוצר אזור שבו נאגרו כלי דם במוח, כשהם מסולסלים וסבוכים זה בזה. מדובר במצב נדיר ומסוכן - בקרב 2%-6% מהמטופלים שסובלים ממצב רפואי זה עלול להיווצר דימום במוח שעלול לסכן את חייהם". לדבריו, מלבד הדימום, הסכנה הרפואית היא אפקט של לחץ בראש, מה שעלול להוביל לכאבי ראש ופרכוסים.

במחלות מהסוג הנ״ל, הגישה הטיפולית המקובלת בעולם המערבי היא קודם כל ניסיון לסגירה של המלפורמציה בצנתור תוך כדאי שימוש בדבקים מיוחדים, הממלאים את המלפורמציה וסוגרים אותה. כמו כן, קיימות אופציות כירורגיות לכריתה ישירה של התהליך ולפעמים גם הקרנות ממוקדות של תהליכים קטנים או שארית מטיפולים צנתוריים או כירורגיים", מסביר ד״ר בורודצקי.
לדבריו, לצורך טיפול יעיל בצנתור, נהוג לחכות לספיגה חלקית של הדימום כמספר שבועות על מנת לקבל תמונה ברורה יותר בצנתור של המלפורמציה ואז לסגור אותה בדבק. ואכן, שלושה שבועות לאחר ההליך, התינוק עבר מספר הדמיות והוחלט שהוא מתאים לטיפול בצנתור לסגירת המלפורמציה. ההחלטה על הטיפול התקבלה לאחר ישיבה רב תחומית בהשתתפות מצנתרי מוח, נוירוכירורגים ורופאי דימות.
הצנתור הטיפולי בהרדמה מלאה ארך ארבע שעות והתבצע על ידי ד״ר יעקב אמסלם, מנהל יחידת צנתורי מוח וצוותו. "האתגר הגדול בניתוח כזה הוא הגיל הצעיר של המטופל והגודל הזעיר של כלי הדם", מסביר ד"ר אמסלם. במהלך הניתוח, הוחדר צנתר מאזור המפשעה עד למוקד המלפורמציה. "בשלב זה, באמצעות דבקים מיוחדים, סגרנו את האזור הפגוע, כך שהדם לא יוכל לעבור דרך כלי הדם הנמצאים באזור זה, מה שעלול לגרום לדימום במוח".
הצנתור עבר בהצלחה, המלפורמציה נסגרה על ידי דבק במלואה, הרופאים העירו את התינוק בחדר הצנתורים והוא נראה חיוני ויציב ללא חסר נוירולוגי חדש. לאחר אשפוז של יום בטיפול נמרץ ילדים ויום נוסף במחלקה כירורגית ילדים, התינוק השתחרר לביתו. ד"ר אמסלם מסכם: "מדובר במקרה נדיר מאוד, שכן גם בקרב מי שסובלים ממום מולד זה, הדימומים, אם קיימים כאלה, מופיעים רק בשלב מאוחר יותר בחיים, ולא במהלך השנים הראשונות לחיים".
מקור: https://doctorsonly.co.il/2024/07/321070/
8 תגובותמיון לפי
  • אני קורא כתבות כאלה ואומר לעצמי, רבאק, האנושות כל כך חכמה ומתקדמת הדברים שהרפואה...
  • נשמע שילד שיש לו סיבוכים כאלה בגיל כזה. לא ישרוד הרבה כי כנראה יהיו לו סיבוכים א...
  • שיהיה בריא תמיד אמן
    מסכן קטן 😕