רוטר
06.10.2024
רוטר
בחזרה לפוליטיקה ואקטואליה

הנוקאאוט שנתן רן ארז לסמוטריץ'

00
התראות
רן ארז, יושב ראש ארגון המורים העל-יסודיים, הוא מנהיג איגוד מקצועי אנטיפתי, רודני, עקשן, דבוק נצחי לכיסא. לאחר כשלון מו"מ עם האוצר הוא הכריז על שביתה בבתי הספר התיכוניים ערב פתיחת שנת הלימודים – בהמשך לעיצומים מתמשכים ששיגעו את התלמידים – אך השכיל לסיים אותה בהפתעה.

הפסקת השביתה התפרשה כהישג מוחץ לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. סמוטריץ' לימד אותו לקח, נאמר בשמחה לאיד בפרשנויות בתקשורת. אבל בל יתהלל חוגר כמפתח: מניתוח סעיפי ההסכם שנחתם בתחילת השבוע בין ארגון המורים בראשות ארז לבין האוצר בראשות סמוטריץ' עולה בבירור שהפרשנות הייתה שגויה. במשא ומתן זה ידו של רן ארז על העליונה; הוא הביא לציבור המורים בתיכונים הישגי ענק. בנוקאאוט.

קודם לכל הביא ארגון המורים לחברותיו וחבריו תוספות שכר נדיבות ביותר, ברמות שונות ובמנעד רחב. שלב חשוב לקראת תגמול המבוסס על ניסיון, ידע והצטיינות מקצועית. מהיום ועד תום ההסכם יעלה השכר של מורה בבית ספר תיכון ב-20% עד 25% (כולל תשלומים חד-פעמיים מחולקים על פני ארבע שנים) ושל מנהל בשיעור חד הרבה יותר.

תוספות השכר הללו הופכות את מקצוע ההוראה בתיכון לבעל כוח משיכה משמעותי גם למוסמכי אוניברסיטאות. מקום עבודה מפתה במיוחד כאשר ההעסקה בו מוגנת בהסכמים קיבוציים.

עד כמה מוגנת? מאוד. בסעיף המחלוקת המתוקשר בין סמוטריץ' לארז, פתיחת מגזר ההוראה העל-יסודית לחוזים אישיים, נאלץ האוצר להתקפל ב-80% וארגון המורים ב-20%.

בניגוד לרמיזות כאלה ואחרות, ההסכם החדש לא מאפשר העסקה של מורים בחוזים אישיים מכל סוג שהוא. ההסכם כן מכיר במצוקת כוחות הוראה במקצועות מסוימים, שבהם יוכלו מנהלי בתי הספר העל-יסודיים להעסיק "עמיתי הוראה" בחוזים אישיים לפרקי זמן קצובים. נשמע מוכר? אכן, גם כעת, גם השנה, יכול מנהל תיכון להעסיק "מורים מחליפים" או "עוזרי הוראה" בחוזים אישיים תחת קומבינה כזו או אחרת.

מספטמבר הבא, 2025, לא יהיה עוד צורך בקומבינות, בתנאי שמספר עמיתי ההוראה לא יעלה על 6% ממספר המורים.

זה עיקר הוויתור כביכול של רן ארז. הפיילוט התעסוקתי הזה אמור להגיע לסופו כעבור 4 שנים. את מידות הצלחתו או כישלונו יקבע אז בלעדית ארגון המורים. פה המקום להזכיר: במערכות החינוך הטובות והיעילות בעולם המערבי קיימים רק הסכמי עבודה קיבוציים. מומחים להוראה במשרד החינוך עצמו מצפים שכמעט כל "עמיתי ההוראה" יהיו מעוניינים לעבור להסכמים קיבוציים המעניקים הגנה מקצועית איתנה.

צריך לכן עיוורון אידיאולוגי מובנה כדי לראות בהסכם העבודה שנחתם עם ארגון המורים התיכוניים את תחילתה של מהפכת העסקה לא-מאורגנת בהוראה. לכל היותר מדובר בניסוי שולי, זמני וצנוע. וטוב שכך, טוב לתלמידים, טוב לציבור המורים וטוב לעתידה של מערכת החינוך וההשכלה בארץ. זהו לכן המועד הנכון לרן ארז בן 79 להודיע על פרישתו מתפקידו. פרישה בשיא.

https://www.ynet.co.il/yedioth/article/yokra14091462